МЕНЮ










24 листопад 2017 - 09:19
Андрій Райкович: «Коли є конкуренція – все набагато прозоріше і краще»

Два роки при владі
Міському голові Кропивницького Андрію Райковичу вдалося зруйнувати одну комунальну монополію, на черзі – ще одна. Він переконаний, що саме поява здорової конкуренції на ринку послуг зробить кращими відносини між містянами та підприємствами, що їх обслуговують. Напередодні другої річниці обрання говорили з очільником міста про конкретне і відчутне.
Біля цієї відмітки посилання на попередників та спадок десятиліть безгосподарності вже навряд чи знайдуть розуміння у співрозмовника, та це й не в правилах нинішнього міського голови. Хочеться матеріальних здобутків і перспектив, видних неозброєним оком. До того ж, сам Райкович зазначає, що можливостей для цього сьогодні більше.
– Децентралізація, зокрема фінансова – це європейський шлях роботи місцевого самоврядування, – каже міський голова. – Дає можливість сформувати бюджет розвитку, а не бюджет виживання, як це було багато років поспіль. Ми бачимо низький рівень наших комунальних закладів, цілий ряд проблем у системі тепло-, водопостачання, транспортних комунікацій. Не через те, що попередники не працювали, а через те, що бюджет був практично «голий», не давав можливості системно працювати на благо місцевої громади.
Утриманці – на вихід
Сьогодні в міській казні залишається набагато більше, ніж два – три роки тому. Щоб керувати зростаючим господарством ефективно, виконавчі органи міськради оптимізують. В управліннях, зокрема економіки, транспорту, власності – нові керівники, за словами міського голови, «здатні працювати ефективно і мислити сучасно». Він зазначає, що у 2017-му також вдалося нарешті консолідувати навколо виконання спільних завдань і депутатський корпус.
– І по першому, і по другому роках є, про що звітувати, – впевнений Райкович. – Прийнято стратегії розвитку кожного напрямку господарської діяльності. Вони довгострокові, на 5 років. Для мене це досить, щоб виконати програму, з якою я йшов до людей. І депутатам дати можливість реалізувати свої програми по мікрорайонах. На поточний момент зробили, на мій погляд, достатньо, щоб прямо дивитися людям в очі.
Одними з найбільш помітних для містян стали зміни у сфері громадського транспорту. 20 нових тролейбусів, плюс 15 тих, які були, з інтервалом в 7 – 10 хвилин їдуть по місту. 20 нових автобусів працюють на проблемних маршрутах, кожен здатен перевезти 110 людей, а їх двигуни відповідають сучасному екологічному стандарту Євро-5.
– Окремі депутати скептично ставилися – можливо, не для того, щоб нашкодити громаді, просто думали, що маршрутні таксі вирішили всі питання в нас, а це не так. Ми запустили великий транспорт. Важливо не лише те, що ми розвиваємо цю мережу, надважливо, надпринципово, що ми зруйнували монополію, яка встоялася і була згуртована, – каже міський голова.
За його словами, стосунки між приватними підприємствами, які раніше здійснювали пасажироперевезення, комунальним підприємством «Електротранс» і власне міською владою найближчим часом кардинально зміняться.
– Вони блокують зупинки, не беруть пенсіонерів, вони не задоволені, – констатує Райкович. – Але це закінчиться в грудні – січні, коли ми будемо з ними укладати договори на наступний рік. Пред‘явимо підвищені вимоги. Раніше ми просили: тільки ж ви пускайте транспорт, обслуговуйте людей, не хаміть, бабцю не виганяйте. Зараз, зруйнувавши монополію, ми можемо будь-кого поставити на місце в питаннях якості надання послуг, співпраці з громадою і міською радою, якості транспортних засобів.
Уже незабаром комунальний перевізник може зв’язати «старий» автовокзал з «новим», по вулицях Яновського та Кропивницького. Буде це тролейбусний чи автобусний маршрут – зараз розраховують. Але міський голова переконаний, що у 2018 році в обласному центрі стане ще більше комфортного транспорту.
– Є підприємства, які співпрацюють з міською радою професійно. В них є база для обслуговування і технічних оглядів, вони підключилися до єдиної диспетчерської системи, обговорюють програму розвитку транспортної системи спільно з містом. Ті, які займають позицію утриманців, морально застарілі, програють конкуренцію. А нові, модернові, будуть працювати. Треба йти в ногу з потребами людей, відповідно до великої міської програми.
Арку буде збудовано
Утім, навіть найкращий транспорт не їздить без доріг. Цьогоріч на їх ремонт та утримання витратили понад 28 мільйонів гривень – більш ніж удвічі більше, ніж минулого року. Капітально відремонтовано дорожнє покриття майже у трьох десятках великих дворів.
– Не спрацювали певні тендерні моменти по вулиці Короленка, але 18 мільйонів гривень, які виділені на її капітальний ремонт, не дозволив міський голова перерозподілити, – підкреслює Райкович.
До неї повернуться у наступному році. Крім того, на етап практичної реалізації виходять ще два великих інфраструктурних проекти, яких містяни чекають багато років. Один з них – будівництво другої транспортної арки на колишній вулиці Колгоспній. Тут не тільки проектні та будівельні складності: існуюча споруда є пам’яткою архітектури, а зверху проходять рейки «Укрзалізниці».
– Цілий рік ми працювали над проектом реконструкції, вже у 2018 році приступимо до його реалізації. Зрозуміло, що це складна робота, узгоджувальна і таке інше, але арку буде збудовано. Ми маємо ще модернізувати дорогу вище, по вулиці Левитськогою, – розширити її максимально. Можливо, будемо доробляти в 2019 році дорожнє полотно. Арку почнемо у 2018-му, – запевняє Райкович.
Ще одна давня проблема – шляхопровід по провулку Об’їзному, між вулицею Полтавською та «новим» автовокзалом. Він в аварійному стані багато років. Але через міст або під аркою – лише два шляхи зв’язку між великими частинами міста, закривати на реконструкцію обидва просто не можна.
– Зараз вдосконалюємо проект, технологічно працюємо над тим, щоб можна було зробити один бік, потім – інший. На вулиці Короленка стане на ремонт спочатку теж один бік, потім – інший, – каже мер.
Вчити, дбати, лікувати
За зрослих фінансових можливостей у 2017-му вдалося досягти зрушень у критично значущих та водночас хронічно недофінансованих галузях освіти, охорони здоров’я та «соціалки». На освіту пішла третина річного міського бюджету, більш ніж в три рази зросла сума профінансованої з нього соціальної допомоги. Зміни у міській системі охороні здоров’я відбулися взагалі безпрецедентні.
– У моїй програмі були прописані такі пункти, як інсультний центр, центр судинної медицини, модернізація пологового будинку з функціями перинатального центру – вони відкриті, – звітує Райкович. – У центральній міській лікарні ми зробили хоспісний центр, на який приїздили дивитися з інших областей. Ми зробили інфекційне відділення для діток, яке було у незадовільному стані. Лабораторія, палати приведені до ладу. Ми отримали можливість без посередників спрацювати з фірмою Fresenius, впровадити сучасну європейську технологію, щоб лікувати людей з хронічною нирковою недостатністю у новому гемодіалізному центрі. Були великі дебати відносно лікарні святої Анни, де він тепер знаходиться. Говорили, це Іванов-Петров-Сидоров хоче вкрасти під бізнес. Ні, не вкрасти, а створити відповідні умови. На превеликий жаль, люди, які здійснювали управління, в силу тих чи інших причин довели цей медичний заклад до примітивного стану.
Найпомітнішим починанням стосовно підзвітної місту шкільної освіти стала війна, оголошена міським головою «благодійним внескам» у школах.
– У цьому навчальному році вийшли на принципову заборону так званих поборів. Я не скажу, що вони ліквідовані повністю, але їх стало набагато менше. Батьків перестали примушувати платити великі додаткові кошти. Це хвороба, її треба лікувати, – переконаний очільник міста.
Заборону компенсували бюджетними вливаннями. Чималі кошти були спрямовані на ремонти шкіл, їх поступову теплосанацію – енергозберігаючі вікна, термоізольовані двері, системи управління теплопостачанням.
– У 25-й школі температура в класах була 12-13 градусів, діти сиділи у верхньому одязі. А це найбільша школа, там більше тисячі дітей навчається. На сьогоднішній день там паспортна температура – 18 градусів і вище, – констатує міський голова. – Де необхідно в садочках і школах приведено до ладу харчоблоки, замінено посуд, організовано системний контроль за харчуванням дітей. Ми виконуємо соціальний пакет, забезпечуємо безкоштовне харчування в молодшій школі. Це непросто нам дається. Ми живемо в державі, яка тільки йде до стабільного розвитку, працюємо і живемо в умовах фактичної війни. Тому з кожним роком навантаження на місцевий бюджет зростає. Про це ми ведемо розмову на вищих щаблях влади, з президентом, прем’єром. За два роки були три офіційні зустрічі з президентом, була можливість спілкуватись, ставити запитання, не просто слухати. З прем’єр-міністром – набагато частіше, я можу зателефонувати, переговорити про ту чи іншу ситуацію і користуюся цією можливістю, – розповідає Райкович.
– Держава донавантажила нас утриманням професійно-технічних училищ, – зазначає мер. – Необхідно 50 – 60 мільйонів гривень на рік, але нам передано лише фонд оплати праці і платежі. Чисельність викладачів, майстрів, навчальні програми, призначення керівників нам не дали можливості контролювати, контролює область. Основні фонди – на балансі міністерства. Все навпаки. Я не можу втрутитись у навчальний процес, а місту не потрібні оператори комп’ютерного набору, потрібні фахівці харчової, переробної, машинобудівної промисловості, слюсарі. Водіїв автобусів десь вчимо, перенавчаємо – чому десь, якщо можна тут? Ми повинні створити адаптований до місцевого ринку праці професійний навчальний процес за рахунок закладів, які в нас є. Нам це поки що не довірили. А тим часом, за 60 мільйонів гривень можна побудувати значимий об’єкт для міста.
Про наболіле
Одними з найбільш проблемних залишаються питання, пов’язані із системою опалення в цілому та теплогенеруючими підприємствами зокрема. Якщо в технічному плані місто увійшло в опалювальний сезон більш-менш штатно, то дозволи на отримання газу нам не видали до цього дня.
– Я підписав договір розстрочки платежу – це вперше така вимога лунала з боку «Нафтогаз України», – зазначає Райкович. – За всі попередні роки, десятки років, за які набиралися заборгованості. Є багато питань до того, наприклад, як переходили з власності у власність теплогенеруючі підприємства. ТЕЦ – теплоелектростанція, повинна бути на балансі в енергетичної системи. Але ж ділки різного рівня, в тому числі ті, які приватизували обленерго, хороше залишили собі, а те, що має шлейф великих проблем і вимог, повернули у власність міст. Сьогодні ми вперше розробляємо комплексну енергетичну стратегію, залучили теплоенергетиків найвищого рівня. У 2018 – 2019 роках вийдемо на серйозну оптимізацію роботи міської системи теплопостачання.
Засилля «автономок» у ній міський голова не схвалює – подобається це комусь чи ні. Вважає що всі системи мають бути збалансованими і що до Європи нас в іншому разі не підпустять і близько.
– Треба створювати локальні котельні, – вважає він. – Будинок повинен мати свою систему опалення і виробляти тепло, це буде найбільший коефіцієнт корисної дії. Можна мати централізовану котельню і підключати декілька споживачів. Ми ідемо по цьому шляху, пілотні проекти вже зробили і отримали техніко-економічні результати. В цьому році ввели в експлуатацію котельню, яка забезпечує теплом 17-у школу і три дитячих садочки, які поряд знаходяться. В нас таких комунальних блоків багато.
А от щодо корупції при видачі дозволів на встановлення автономних систем опалювання «по 400 доларів», то винного, за словами Райковича, вже знайшли. Ним виявився один з колишніх керівників спеціалізованої комісії, в якого залишились старі бланки та печатки, і він продовжував «працювати».
Майбутнє
Саме тепломодернізацією займається сьогодні управління економіки міської ради, яке очолив Андрій Паливода. Впроваджуються енергоаудит, теплоаудит комунальних закладів, розробляються програми співпраці з європейськими та світовими інвестиційними фондами і фінансовими структурами.
– Ми вийшли на цей рівень, нас чують, – каже Райкович. – Два проекти в нас на виході. Один з них – з NEFKO (Північна екологічна фінансова корпорація. – Авт.), це тепломодернізація однієї з найбільших міських шкіл.
З того нового, що маємо побачити вже незабаром, – перший пілотний модуль програми «Безпечне місто», який має стартувати наприкінці цього року. Починаючи з двох центральних площ, територія буде поступово оснащуватись камерами відеоспостереження.
– Буде певний допуск в онлайні, буде спеціальний і силовий блок. Спеціальний – там де працюють тролейбуси, автобуси, швидка медична допомога – бачити затори на дорогах і так далі. Силовий блок – це охорона, СБУ, Національна поліція. Кожен буде мати свій режим допуску, першочерговість. Другий, третій модулі – головні напрямки виїзду з міста, потім будемо підключати всі комунальні заклади – школи, садочки, лікарні, амбулаторії, – пояснює міський голова.
А ще у наступному році може «посипатись» ще одна міська монополія – у царині вивезення сміття. Сміттєпереробне підприємство, яке планують побудувати з використанням хорватських технологій та грошей, зможе спожити мало не все «свіже» сміття у стокілометровому радіусі. Проектні строки – 2018 – 2019 роки.
– Поки що (журналісти. – Авт.) пишуть: «Можуть вкрасти землю, можуть не те побудувати». Але коли це буде збудовано, люди отримають дві конкуруючі фірми, які будуть боротися за якість надання послуг. Будуть якісні контейнери, своєчасне вивезення, а ми не будемо чути брехні. Коли треба піднімати тариф, вони гарантії дають, а потім ці гарантії призупиняються, відтерміновуються в силу тих чи інших причин. Коли є конкуренція, все набагато прозоріше і краще.
Записав Андрій Трубачов, «УЦ»



Додати коментарі:
Ім’я

E-mail

Домашня сторінка

sty02 sty12 sty01 sty13 sty08 sty07 sty09 sty05 sty00 sty06 



pgt 0.62372 сек. / запитів: 7 / sitemap / Copyright © "Вечiрня газета" 2001-2015
Всі матеріали, розміщенні на сайті "Вечірня газета", є власністю сайту.
Передрук матеріалів тільки за наявності гіперпосилання (hyperlink) на www.vechirka.com.ua