ІСТОРІЯ ХХ ст.

КІРОВОГРАДСЬКЕ НЕБО

Літак L-410 Юрій ЛІСНИЧЕНКО, Vechirka.com.ua
07.06.2005, 10:47

Якщо ви ніколи не подорожували літаком (та навіть якщо й літали), вам, безумовно, сподобається роль першого пілота в кабіні Ан-24. Потягати штурвал, натискаючи на педалі та клацаючи різними перемикачами, випаде нагода тим, хто відвідає унікальний музейний комплекс ДЛАУ, що дає змогу ознайомитися із розвитком авіації, зокрема, в Кіровограді. У просторому музеї — найрізноманітніші експонати, серед яких — діюча модель ґелікоптера, розроблена Михайлом Ломоносовим, моделі перших літаків, які на початку минулого століття здійснювали демонстраційні польоти в Єлисаветграді, безліч макетів військових та цивільних літаків різних років, авіаційна атрибутика й різноманітні друковані, мальовані та фотодокументи. Без професійного знавця при ознайомленні з експозицією не обійтися. Його роль виконав директор комплексу, людина авіації з 1956 року Борис Чижов. За його допомоги й підготовлено цю розповідь про історію авіації в Кіровограді.

ВІД ПОЧАТКІВ

Уперше в повітря на літакові піднялися брати Райти (США). Сталося це 1903 року. До цього у світі почали з'являтися аероклуби у Франції, Великобританії, США, Російській імперії. 1909 року його засновано і в Єлисаветграді, а наступного — повітряно-плавальний гурток (пов'язано це було з тим, що громадськість міста, зважаючи на прогресивне технічне мислення єлисаветградців, звернулася до Санкт-Петербурзького аероклубу із проханням заснувати в місті його філію). Цього ж року відбувся і перший політ у нашому місті з території іподрому (сьогодні там — магазин "Океан", пам'ятник ангелові-охоронцеві тощо). Залізницею з Одеси, де існував провідний авіаклуб імперії, привезли аероплан "Блеріо-ХІ" — на якому пілот П.Кузнецов восьмого вересня здійнявся в повітря — через півроку після першого в усій імперії польоту в Одесі. Цей і наступні злети в небо мали здебільшого на меті розважити публіку й зацікавити її тодішніми технічними досягненнями. Територію імпровізованого аеродрому огороджували. Щоб увійти до нього і подивитися на літак зблизька, діти платили 15 копійок, дорослі — 35.

Курсант Георгій Назаренко біля навчально-тренувального Як-11 (1957 р.)На початку Першої світової війни авіацію швидко переладнали на військові рейки. У лютому 1920 року до міста перебазувався дивізіон військових "червоних" літаків "Ньюпор-17" і "Ньюпор-24", що перебував тут до травня. Звідси їх передислокували в Олександрівськ (Запоріжжя), а звідти — на Перекоп, де льотчики зійшлися в повітряних боях із пілотами Врангеля. Усі вони були випускниками найстаршої в колишній імперії Качинської (Крим) авіашколи. Ворогами стали колишні товариші, яких доля розвела по різні боки барикад.

До середини двадцятих років виникла потреба в аеродромі для цивільної авіації, яка почала інтенсивно розвиватися. Під нього виділили землю на місці теперішнього Критого ринку — на тодішній околиці міста (аеродром Новоолексіївка). В оголошеному суботникові зі спорудження аеродрому взяло участь 1500 осіб. 25 травня 1924 року було відкрито регулярний рейс, що проходив через місто — Харків-Єлисаветград-Одеса. Десь у цей же час у нас базувався окремий авіазагін на літаках Р-1 (розвідник один). На початку тридцятих років розпочалося будівництво аеродрому для військових потреб (на Новомиколаївці), авіамістечка, ангарів, інших службових приміщень. Будівництво тривало із 1933 до 1936 року. Здійснювали його бійці 43-го стрілецького полку 15-ї Сиваської дивізії, який дислокувався в місті. Із 1932 року розпочалося формування 15-ї важкої авіаційної бригади (літаки ТБ-3) і 15-ї винищувальної ескадрильї (літаки І-5). 1933-го року — 59-ої важкої бомбардувальної ескадрильї, а 1935-го — 60-ої важкої бомбардувальної ескадрильї та 16-ої крейсерської авіаескадрильї. Командирами ескадрилій були Шустер, Разумов, Гуляченко, Андреєв, Пурліс, Кондратьєв. Літо 1935 року можна вважати також часом появи в місті військових десантників: їх готували із бійців 43-го стрілецького полку. 1938-го року у військово-повітряних силах відбулася реорганізація. Замість бригад утворювали полки. На базі 15-ї авіабригади сформовано п'ятий швидкісний бомбардувальний і 55-ий винищувальний авіаполки. Бомбардувальний полк брав участь у військових кампаніях у Фінляндії, Західних Україні й Білорусії, Бесарабії, надавав допомогу 6-ій і 12-ій арміям під час їхнього виходу із оточення на території нашої області 1941 року. Протягом 1939 і 1940 років у винищувальному авіаполку розпочинав свою службу в подальшому Тричі Герой СРСР Олександр Покришкін.

Значну роль у підготовці пілотів відігравали аероклуби. У нас 1933 року з'явилася планерна школа для підготовки планеристів, що злітали з аеродрому Новоолексіївка (Критий ринок). 1936-го року виник Кіровський аероклуб, шефом якого стала 15-а важка бомбардувальна авіабригада.

ПО ВІЙНІM

Літак Іл-28У (кінець 50-х рр.)Після війни в Кіровограді розміщувався штаб дивізії дальньої авіації та авіаполки дальньої авіації на літаках В-25, які 1950-го року замінили на Ту-4. У зв'язку з короткими злітними смугами, наш аеродром не давав можливості цим машинам повноцінно працювати. Тому далека авіація перемістилася на інші бази, а в Кіровограді відкрили військове авіаційне училище льотчиків дальньої авіації. Перед тим 1947 року на аеродром Кіровоград (Новомиколаїка) прибув гвардійський Московський військово-транспортний авіаполк, який 1959-го року перебазувався на інший аеродром. 1954-го року училище передали зі складу дальньої авіації у ВПС. 1960-го у зв'язку зі скороченням армії його було розформовано, а — техніку варварськи знищено.

Цивільний авіаційний флот після війни на аеродромі Новоолексіївка представляла ланка із трьох По-2 Київського авіазагону, на базі якої 1949-року створено 263-ій Кіровоградський авіазагін у складі двох ланок по десять літаків По-2. У зв'язку зі збільшенням кількості літаків і розширенням міста аеродром Новоолексіївка стає непридатним до експлуатації. Новий було зведено на Балашівці, куди 1953-го року і перебазувався авіазагін, у якому були такі літаки: По-2, Як-12, Ка-15 (ґвинтокрил) — 1955 рік; Ан-2, супер-аеро 45 — 1958 рік. Вони здійснювали перевезення пасажирів і вантажів, обробку полів з повітря (в усьому СРСР). 1960-го року після розформування військового училища цивільний авіазагін перебазовується на аеродром Кіровоград. Сімдесяті роки: побудова нового аеровокзалу, поява літаків Як-40, Ан-2. Вісімдесяті: нарощування обсягів виконуваної роботи. Дев'яності стали часом згортання діяльності авіазагону через низку об'єктивних причин. Сьогодні Кіровоградський авіазагін працює на умовах оренди поза межами міста. Найголовніша причина цього — в неспроможності більшості кіровоградців заплатити за квиток, а тому — економічній недоцільності організації польотів із Кіровограда.

Кіровоградський аероклуб поновив свою діяльність після війни 1948-го року і за усі наступні роки підготував значну кількість планеристів, пілотів, парашутистів, став для цих людей першою сходинкою в авіацію, повітрянодесантні (аеромобільні) війська, авіаспорт.

КШВЛП — КВЛУ — ДЛАУ

Ветеран 15-ї ТАБ (важкої авіаційної бригади) Петро МАМОШИН із курсантами КШВЛП (1975 р.)Після ліквідації 1960 року військового училища на його базі створили Кіровоградську школу вищої льотної підготовки цивільної авіації. Для започаткування льотно-навчальної підготовки в цій школі на літаках Лі-2 із Краснокутського льотного училища було переведено авіазагін на чолі з Олексієм Федотовим, інший сформовано із демобілізованих офіцерів розформованого військового училища. Протягом шістдесятих тут опановують літаки Іл-14, Ан-24, Як-40. У зв'язку із появою нового покоління реактивних літаків і необхідністю отримання пілотами вищої освіти 1978 року на базі КШВЛП створюють Кіровоградське вище льотне училище. Яке 1993 року стало Державною льотною академією України. Ця подія сталася в економічно нестабільний час, коли іноді для розрахунку за комунальні платежі академії доводилося навіть продавати літаки. Сьогодні у ДЛАУ теж є певні проблеми, але завдяки досвідченому викладацькому складові авторитет закладу такий же високий, як і його попередників. Тут на факультетах з підготовки пілотів і бортінженерів вчаться курсанти з усієї України і поза її меж.

Усе розказане бажано ще й охопити зором (а іноді й руками) в музеї авіації Льотної академії. Туди можна потрапити в робочі дні, заздалегідь узгодивши час екскурсії з директором музею. Вхід — безплатний. Приємної усім подорожі в кіровоградське небо.

Під час підготовки матеріалу було використано видання Василя Корабліна "Кировоград — город авиационный".

Архів "ВГ-Історія (ХХ століття)"

 31.05.06, 11:37 Партизанське задзеркалля
 18.04.06, 14:01 Командир афганських "командос"
 06.04.06, 20:36 Хрещений батько ГУЛАГу
 04.04.06, 13:34 Таємниці кіровоградського спецназу
 04.04.06, 13:28 Героїка двадцятих. Людина — проблема
 13.02.06, 13:29 Героїка двадцятих. З непокірного роду
 28.11.05, 14:50 Чудо лицарського чину
 18.11.05, 14:36 Немирний атом
 26.07.05, 12:30 Про що мовчав Левітан
 24.06.05, 14:54 До 22 червня. День народної скорботи
 21.06.05, 13:38 До 22 червня. Ати-бати, йдуть "штрафбати"
 21.06.05, 13:32 До 22 червня. Рік напередодні війни в агентурних повідомленнях
 07.06.05, 10:47 Кіровоградське небо
 14.03.05, 14:35 Правосуддя тоталітарної доби. Думки під вартою. Олександр Горошко
 01.02.05, 14:54 Солдати шостої заповіді. Наші у тропіках. Сьєрра-Леоне
 13.01.05, 16:55 Солдати шостої заповіді. Кіровоградці в Сараєво
 10.01.05, 14:31 Ішов січень 1944-го...
 27.11.04, 03:18 27 листопада — День пам'яті жертв голодомору та політичних репресій. Хліборобський рід діда лавріна
 09.08.04, 14:30 Місто з минулого. Кіровоград 1980-х років
 14.06.04, 14:39 За крок до всесвітньої катастрофи. Куба 1962-63
 06.06.04, 10:17 Відкриття другого фронту. 60-річчя операції "Оверлорд" (D-Day)
 29.04.04, 13:07 До року Польщі в Україні. Пілсудський у домі Тарковських
 29.03.04, 15:57 Історія міста над Інгулом. Святу Анну вже пошановано, а коли ж вшануємо пам'ять про щедру жінку?.. Пологовому будинку №2 імені святої Анни — 100!
 17.03.04, 19:27 Історія міста над Інгулом. Як заговорив перший кіровоградський динамік?
 24.02.04, 10:28 Сергій Шевченко, доцент КДПУ, краєзнавець: "Час працює на краще вивчення історії" ("Назва столиці степового краю: проблеми перейменування". Круглий стіл "Вечірньої газети")
 12.02.04, 16:07 Орда. Червоні знамена, комсомол, Перша кінна, порив, самопожертва...
 27.01.04, 13:38 Єлисаветградський телефон: як це було. Частина 2
 26.01.04, 20:18 Єлисаветградський телефон: як це було. Частина 1
 25.12.03, 00:18 Дарунок кіровоградським районам на 30-річчя
 03.10.03, 14:40 Дитячий садок у Єлисаветграді
 02.09.03, 14:19 Бувальщини "діда Лук'яна". Київський Лук'янівський тюремний замок
 02.09.03, 14:05 До 135-річчя "Просвіти". Та, що знала
 23.06.03, 14:15 Три подвиги Григорія Рудика
 30.05.03, 11:41 Продовжується робота по збору матеріалів до "Книги Пам'яті України" та "Книги Скорботи України"
 08.05.03, 16:24 І мінер, і зв'язківець
 26.04.03, 10:24 26 квітня — чорнобильська пам'ять. Вони — перші
 16.04.03, 11:27 Геній пензля і мозаїки. Григорій Синиця у нашому місті. Історія одного фото
 09.04.03, 11:46 Гвардійцям допоміг... Гітлер
 08.04.03, 18:30 Підрозділ особливого призначення
 19.03.03, 15:13 Бити ворога, як Щиров
 03.03.03, 14:33 В історії залишиться тільки те, що зафіксовано
 25.02.03, 14:02 Пам'ять засніжених альп
 22.02.03, 13:15 Уроки, які завжди з нами. А серце розірвав Афган, або Чому з гір тікають вовки?
 15.02.03, 19:17 Афганістан. "Ми виконували особливі завдання"
 28.01.03, 12:50 Історія вчить. НТС як фата моргана
 27.01.03, 15:36 Про Ревуцьких у Добрій не забули...
 22.01.03, 13:48 22 cічня - День соборності України. Забувати не можна...
 08.01.03, 22:59 Пам'яті баби Єлисавети та багатьох інших...
 23.12.02, 16:30 "Нам потрібна історія, яка є учасником нинішнього життя"
 07.12.02, 04:25 7 грудня - День місцевого самоврядування. Від Віча до Кіровоградської міської ради
 04.12.02, 11:45 Архіви - це наша історія
 16.09.02, 15:31 Дивне місто над синюхою
 30.08.02, 18:19 А центр України таки у нас, на Кіровоградщині
 30.08.02, 18:11 Кіровограду - 250. А ви знаєте, хто такий Волохін?
 26.08.02, 16:38 Храм на крові
 25.06.02, 14:11 Навздогін публікації "Історія "чорнобильського" напису"
 09.05.02, 19:51 Восток - дело тонкое... Тем более, если он Ближний
 26.04.02, 15:16 Чорнобиль. Як це було...
 03.02.02, 12:42 До 10-річчя прийняття постанови про національний прапор. Кольори, що дають надію
 31.12.01, 17:15 Як святкували новий рік у Єлисаветграді
 07.12.01, 00:02 Історія отамана-самостійника Пилипа Хмари та його соратників, записана чекістами в тридцяті роки минулого століття (частина 5)
 06.12.01, 23:44 Історія отамана-самостійника Пилипа Хмари та його соратників, записана чекістами в тридцяті роки минулого століття (частина 4)
 27.11.01, 17:23 Історія отамана-самостійника Пилипа Хмари та його соратників, записана чекістами в тридцяті роки минулого століття (частина 3)
 27.11.01, 17:16 Роман Коваль: "Я прийшов у цей світ, щоб повернути україні душі загиблих героїв"
 18.11.01, 17:44 Історія отамана-самостійника Пилипа Хмари та його соратників, записана чекістами в тридцяті роки минулого століття (частина 2)
 11.11.01, 14:31 Історія отамана-самостійника Пилипа Хмари та його соратників, записана чекістами в тридцяті роки минулого століття (частина 1)
 09.11.01, 14:43 Час жорстоких перемін
 09.11.01, 14:38 Колесо історії
 08.11.01, 11:23 "Ятрань" розвалює імперію

 

"ВГ" №
(00.00.0000)

Погода, Новости, загрузка...

 


Copyright © 2001–2009 "Вечiрня газета", (admin@vechirka.com.ua) , Vechirka.com.ua
Використання матерiалiв cайту дозволяється лише з посиланням (гіперлiнком) на www.Vechirka.com.ua. Використання фотоматеріалів сайту без письмового дозволу ЗАБОРОНЕНО!
Использование материалов сайта разрешается только со ссылкой (гиперссылкой) на www.Vechirka.com.ua. Использование фотоматериалов сайта без письменного разрешения ЗАПРЕЩЕНО!