МЕНЮ










12 лютий 2010 - 15:10

НА СТОРОЖІ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ


Відділ захисту прав споживачів діє і при департаменті розвитку торгівлі, побутового обслуговування транспорту та зв’язку Кіровоградської міської ради. Очолює його досвідчений фахівець Алла Шерстньова. У цій сфері вона працює від самого початку створення мережі відповідних структурних підрозділів, досконало знає специфіку своєї роботи.

Ми зустрілись з Аллою Семенівною, щоб поговорити про діяльність відділу, проблеми, з якими стикаються кіровоградці, придбавши неякісний товар чи отримавши неналежну послугу, про те, як можна захистити свої права.

– Ще 1962 року президент США Джон Кеннеді підписав Декларацію про захист прав споживачів, яка була прийнята Генеральною асамблеєю ООН, – розпочала розмову, вдавшись до історії, Алла Шерстньова. – А після розвалу Радянського Союзу, коли ми жили за іншими економічними законами, в незалежній Україні був прийнятий відповідний закон, в якому були виписані доволі прогресивні норми, коли людина, придбавши неякісний товар, могла повернути його до магазину та отримати власні кошти.

За цим документом ми і працювали, аж поки років п’ять тому не був прийнятий новий закон, яким було запроваджене таке поняття, як істотний недолік, після чого і почалися усі митарства споживачів. Чомусь наші законотворці зробили так, що споживач повинен доводити неякісність товару, їздити по сервісних центрах, ремонтуючи виріб, аж поки в ньому дійсно не з’явиться істотний недолік. Аби домогтися того, щоб усю цю процедуру здійснював магазин, то це ціла історія, яка забирає багато сил та енергії постраждалого покупця, спеціалістів відділу захисту прав споживачів. Особливо це стосується представників тих торговельних мереж, які зареєстровані у столиці та інших великих містах. Вони стверджують – то все ваші проблеми, їздіть та ремонтуйте.

Варто зауважити, що закон досить складний для розуміння пересічним споживачем. До кожного ж покупця інспектора чи юриста не поставиш, а орієнтуватись у хитросплетіннях цього документа непідготовленій людині досить важко.

Тому в своїй роботі ми ставимо за пріоритет надання консультацій кіровоградцям, які потрапили у халепу із придбанням неякісних товарів. Як результат, продавці та власники торговельних закладів, бачачи певну підготовленість споживача, прагнуть не роздувати конфлікт, а владнати його миром у рамках законодавства. Але якщо порозуміння не знайдено, то доводиться рекомендувати споживачеві діяти через суд.

Раніше, коли у нашому відділі працював юрист, він часто вів юридичний супровід споживачів, права яких порушені. Але, й наші торговельники не дрімають, особливо потужні мережі, де є ціла армія юристів, завдання яких – обійти закон. Також це стосується і підприємств-монополістів, які надають, зокрема, комунальні послуги. Там людині добитися правди досить складно. Вихід один – уважно читати запропонований надавачем послуг договір. У нас, на жаль, ще залишився з радянських часів такий підхід – підписуємо, не дивлячись.

– А з іншого боку, спробуй не підпиши договір з ВАТ "Кіровоградобленерго", якщо це монополіст на ринку постачання електроенергії…

– Ви праві, але документ читати треба. Якщо виникнуть якісь сумніви – звертайтеся до нас, ми надамо всі роз’яснення.

– На що зараз скаржаться споживачі?

– І на неякісні продукти харчування, взуття одяг, побутову техніку, і на різноманітні послуги – зі встановлення автономного опалення, пластикових вікон. Ось останній приклад. Звернувся до нас мешканець міста, який заплатив за встановлення сучасних вікон досить великий завдаток. Довго чекав виконання послуги, а, коли звернувся до власника фірми, той заявив, що в нього машина, що везла ці вікна, перевернулась, підприємство зазнало великих збитків, тому немає можливості виконати замовлення чи повернути кошти. Людина прийшла до нас, перебуваючи у шоковому стані. Але коли почитали підписаний нею договір, то побачили, що там чітко сказано: споживач отримав послугу , і стоїть підпис останнього. Зараз жоден телефон фірми не відповідає, на дверях контори висить замок. Ми звернулись до правоохоронних органів.

Ще одна проблема, перед якою ми постали, – обмеження перевірок на підприємствах малого та середнього бізнесу. Особливо це стосується продовольчих магазинів, де вдаються до реалізації прострочених продуктів. Люди скаржаться на неякісні харчі, але ми повинні попередити власників магазину за десять днів про перевірку. За цей час вони встигають поховати неякісні товари, а після перевірки знову викладають їх на полиці. Тож, на мою думку, якщо вже у кризових умовах законодавець прагне захистити підприємців, то повинні бути закладені й норми захисту споживачів. А поки що за таких умов ми просто намагаємося вносити об’єкти, на які скаржаться найбільше, до графіка планових перевірок, що маємо право проводити раз на рік, погоджуємо свої дії з обласним управлінням захисту прав споживачів, у якого є повноваження накладати штрафні санкції, знімати товар з реалізації тощо.

– Але попри усі труднощі, ви захищаєте права споживачів, маючи при цьому досить високі показники.

– Так, протягом минулого року ми здійснили 290 перевірок підприємств та організацій, що працюють у сферах торгівлі та надання послуг. Виявлено 253 порушення. Припинено чи призупинено продаж товарів, які не мали супровідних документів на загальну суму понад 15 тисяч гривень. Також ми зуміли повернути кошти громадянам – майже 25 тисяч гривень. І все це завдяки висококласним спеціалістам, які працюють у нашому відділі. Це, зокрема, головний спеціаліст Ганна Денисенко та спеціаліст першої категорії Ольга Ледахівська. І якщо Ганна Михайлівна у нашій сфері працює досить тривалий час, добре знає законодавство, багато хто з кіровоградців їй вдячний за принциповість та вміння розв’язати конфліктну ситуацію, захистити права кожного, хто звертається до нас, то Ольга Андріївна – молодий фахівець, закінчує Львівську комерційну академію. За півтора роки роботи у нашому відділі не просто набула досвіду, а зарекомендувала себе лише з кращого боку. Думаю, у неї – прекрасне професійне майбутнє.

Нашим спеціалістам доводиться часто спілкуватись із підприємцями, аргументуючи правоту споживачів нормами закону. В більшості випадків вдається таки відстояти їхні права, а підприємці, спілкуючись між собою, розповідають про виникнення тих чи інших ситуацій, щоб у колег не виникало проблем. Наше місто невелике, тож інформація поширюється досить швидко. Потім бізнесмен десять разів подумає, а чи варто доводити ситуацію до повної конфронтації чи звернень до суду, тому у більшості випадків нам вдається досягти порозуміння у рамках законодавства. Той, хто систематично порушує закон, потрапляє на перевірку в першу чергу.

– Які ваші поради споживачам, щоб не вскочили у халепу й уміли реально захистити свої права?

– Не ставте свій підпис під договором, поки детально з ним не ознайомитесь. Завжди беріть чек чи інший документ, який засвідчує факт купівлі товару. Телефонуйте до нас у разі виникнення складної ситуації, ми завжди вас проконсультуємо, порадимо, як краще вчинити у тій чи іншій ситуації. Якщо питання не в компетенції наших фахівців, то ми допомагаємо людям звернутись до експертних організацій, де справу вестимуть вузько профільні спеціалісти за певними напрямками.

Не бійтесь захищати свої права навіть через суд, адже можна наполягати на відшкодуванні моральної шкоди, яка може у декілька разів перевищувати вартість самого товару. Тож будьте наполегливими, знаючи, що правда на вашому боці. А наші спеціалісти завжди вам допоможуть.

Оксана ВЕРСТЮК, Олег ШРАМКО (фото)



Додати коментарі:
Ім’я

E-mail

Домашня сторінка

sty02 sty12 sty01 sty13 sty08 sty07 sty09 sty05 sty00 sty06 



pgt 0.34006 сек. / запитів: 7 / sitemap / Copyright © "Вечiрня газета" 2001-2015
Всі матеріали, розміщенні на сайті "Вечірня газета", є власністю сайту.
Передрук матеріалів тільки за наявності гіперпосилання (hyperlink) на www.vechirka.com.ua