У ній не буде тупикових напрямків, зате буде можливість охоплення цілого ряду сьогоднішніх «ведмежих» кутів маршрутами комунальних тролейбусів та автобусів – стверджує міський голова обласного центру Андрій Райкович.
Незручність або катастрофа
Шляхопровід на провулку Об’їзному, він же міст над залізницею між Полтавською та аеропортом, збудований у 1968-му – цьогоріч йому якраз виповнюється 50. Десять років тому сплив термін, у який міст мали капітально ремонтувати, та руки до цієї роботи дійшли лише у нинішньої каденції міської влади.

– Протягом років будівельні конструкції оголилися – це залізобетон, бетон повідпадав, залізо оголене, піддається впливу іржі, втрачається несуча спроможність. Через це можливі аварії, – констатує Райкович. – Зараз це все буде оновлено, відремонтоване, повністю відновлений бетон, використані сучасні інженерні рішення по безпеці експлуатації мосту – демпферні гасники під ригелями тощо. Буде зроблено дорожнє покриття, тротуарна частина, огорожа, необхідна за технікою безпеки, адже внизу проходить залізниця з контактною мережею.
Але це лише перша «черга». Друга – провулок Об’їзний, аж до Далекосхідного кладовища, стане транспортним. Ми цю дорогу будемо вводити в ремонти у наступному році, вона складна, але маршрутні таксі та комунальні автобуси середнього класу там проїдуть. Вони обслуговуватимуть Велику Балку, яка перестане бути тупиковим мікрорайоном. З Балки ми будемо діставатися у місто за 15 хвилин повз Далекосхідне, по Об’їзному, і будь-ласка – автовокзал.
Кропивницький вирізнявся тим, що багато напрямків були тупиковими, не було закільцьованості. Ще в радянський період це планувалося виправити, але в комуністів не вистачило часу.
Автономний хід
За словами міського голови, наріжна ідея, якій підпорядковується не лише згаданий проект, а й уся сукупність дорожніх ремонтів та будівництва у місті в останні роки – саме у створенні нової якості руху громадського транспорту.
– Ми взяли головний напрямок – розвинути громадський транспорт, привести його до ладу. На це в минулому та поточному році витрачені колосальні суми. В межах 70 мільйонів витрачається на капітальні ремонти, плюс поточні – біля 100 мільйонів в цілому піде до кінця 2018 року на ремонти доріг. 75 мільйонів було в 2017 році.
Для чого це робиться? Щоб громадський транспорт забезпечив регулярний та якісний підвіз людей до об’єктів соціальної інфраструктури – амбулаторії, дитячого садка, школи, ЦНАПу, центру надання соціальних послуг тощо.
Перспектива до кінця наступного року, за Райковичем,– 50 тролейбусів та 30 автобусів, які працюватимуть у місті. Але для цього треба геть іншої якості і дороги, і транспортні розв’язки.
– Ми працюємо зараз вже у фінальній фазі з Європейським банком реконструкції та розвитку (щодо закупівлі 30 нових тролейбусів. – Авт.), до кінця цього року в нас мають бути 5 тролейбусів з автономним ходом, які ми беремо у лізинг. Ми їх перевіряємо, як вони працюють на наших лініях, і одразу на виході підписання угоди з ЄБРР. Це сумарна угода, і ми будемо думати, чи заповнювати її на повну суму, чи брати частково, бо ми вже розробили схему, яка не потребує реконструкції нашої тягової мережі.
У Кривому Розі чи Дніпрі було б гірше, там великі відстані, а тут ми на 10 кілометрів проїхали в один бік і повернулися, знову під дроти, зарядилися і знову на круг поїхали.
Це вигідніше та набагато швидше, ніж тягти нові дроти та будувати нові підстанції. Це колосальні гроші. Один тролейбус з автономним ходом коштує 200 тисяч євро приблизно, 7 млн. гривень. А підстанція, яких треба п’ять для того, щоб, наприклад, забезпечити рух електротранспорту по Яновського, доїхати по Кропивницького і виїхати на Полтавську, одна коштує мільйон євро. Плюс мідного дроту хтозна скільки.
Нові напрямки
На маршруті, про який йде мова, вже найближчим часом мають розпочатися дорожні роботи, на які в 2018-му передбачено 3 мільйони гривень, і які мають бути закінчені вже наступного року.
– Частина вулиці Кропивницького, яка від Полтавської – широка, класна, її розпочали будувати (за СРСР, – Авт.), але знову ж, не вистачило духу. А вже у пострадянський період цю пряму забудували приватними будинками. На превеликий жаль, тепер вже неможливо зробити так, щоб рух був у три ряди в обох напрямках, але у нас буде дорога у сім метрів там зроблена. Буде двосторонній рух в один ряд. Для цього місце є.
Дорога буде зроблена для проїзду тільки легкового та громадського транспорту, вона буде закрита для проїзду вантажних машин. Ми забезпечимо проїзд від 3-ї поліклініки по вулиці Кропивницького до вулиці Полтавської. Ми пустимо туди якраз маршрут нового бездротового тролейбусу. Він буде працювати від залізничного вокзалу до старого автовокзалу, там він опустив контакти і поїхав по Яновського, потім по Кропивницького до 3-ї поліклініки і далі. До Полтавської, знову під’єднався до мережі й поїхав – до нового автовокзалу, і, можливо, далі до Лісопаркової.
Таку ж семиметрову дорогу закінчують на вулиці Тютюшкіна (колишня Бабушкіна) на Новомиколаївці. Початок будівництва там супроводжувався протестами частини місцевих жителів, які побоювались руйнування власних будинків через можливий рух великовагового транспорту.
– Вже зараз на Тютюшкіна люди зрозуміли, що не для скотовозів «Ятрані» це зроблено, вони задоволені. Перша черга закінчена, а від Варшавської до Короленка ще ні – там будуть замінювати водогін. В цьому році, ми гроші не знімаємо, ще сподіваємось і дорожнє покриття зробити, – уточнює Райкович.
Паралельно в мікрорайоні капітально ремонтують частину Братиславської, у найближчих планах мерії – капремонт на Краснокутського (колишня Куйбишева), частині Авіаційної, Севастопольській, яка збиратиме воду при дощах, таянні снігу, та відводитиме її в Інгул. Логіці оздоровлення маршрутної системи громадського і не тільки транспорту, за словами міського голови, підпорядкований ще цілий ряд розпочатого та запланованого.
– Для цього і Велика Пермська, для цього і Гірниче – по кільцю щоб проїхати через селище, для цього і маловисківський напрямок зроблений в бік селища Нового, для цього Лелеківка, для цього вулиця Короленка робиться.
Крім того, ми ведемо зараз проектування мосту, який буде з’єднувати стару Балашівку з Лелеківкою, біля старого Лелеківського кладовища. Там є старий міст через русло річки. На наступний рік буде початок будівництва, і в 2020 році – ввід в експлуатацію. Люди зможуть швидко і вільно зі Старої Балашівки доїхати до лікарні швидкої допомоги (№4), до всіх інших об’єктів, і центральної частини міста.
Це дасть можливість Старій Балашівці, як і Великій Балці, бути не околицею, тупиковими мікрорайонами, а розбудуватися як нормальні, престижні райони міста. Так само, як і Новомиколаївка після вводу в експлуатацію цієї дороги, яка від початку була скандальною. Ви побачите, і громада підтвердить це, що ціни на нерухомість там суттєво зростуть. Бо по цій дорозі піде маршрутне таксі, поїде автобус…
Вже в грудні?
Перших п’ять «бездротових» тролейбусів виготовляють для Кропивницького саме зараз. Цей процес, розрахований орієнтовно до кінця року, може бути прискореним – вважає Райкович.
– Є завдання відповідним фахівцям опрацювати з постачальниками, щоб все ж, можливо, раніше закінчити виробництво і забезпечити транспортне сполучення Лісопаркової та інших районів, де зараз зняли електричні лінії. Це актуально, бо капітальний ремонт шляхопроводу (на Об’їзному, «полтавський міст». – Авт.) по графіку робіт розтягнутий на три місяці. Якщо така можливість буде, то вони запрацюють до нового року.
Зараз тролейбус розвертається на площі Дружби Народів, а тоді буде від’єднуватись від мережі, проїжджати шляхопровід – його частина буде постійно відкрита під час ремонту, знову під’єднуватись до контактної мережі та їхати далі до Лісопаркової.
Довга перспектива
Не з першого разу через не завжди зрозумілу активність контролюючих відомств, але нарешті пройшов і тендер на виконання робіт з реконструкції транспортної арки на колишній Колгоспній, пропускна можливість якої має в результаті зрости мінімум удвічі.
– Є переможець, він вже починає, перш за все, переговорні роботи, пов’язані з виробленням металевих конструкцій – це найголовніше (металеві труби відповідного розміру і якості виготовляють за межами України, зокрема у Польщі. – Авт.). Реконструкція арки в цьому році починається, гроші будуть освоєні ефективно – як і передбачалося бюджетом, запланована сума буде використана. 25 мільйонів буде освоєно в цьому році, і ще 25 – може, більше – в наступному. Це не нове будівництво на порожньому місці, це роботи, пов’язані з демонтажем тощо, можуть бути непередбачені витрати, – зазначає Райкович.
Розширення дорожнього полотна заплановане на наступний рік серед інших робіт.
– Не менше 80 мільйонів плануємо виділити в 2019-му на ремонти дорожнього покриття. Але в нас головний напрямок, магістральна вулиця Короленка, вже буде зроблена. Вона нам вартуватиме 35 мільйонів гривень. Це виключно гроші міського бюджету, навіть не з Дорожнього фонду, не кредити, не позики. Транспортні проблеми мають вирішуватись разово – і потім не існувати протягом 10-15 років. Тому зараз така увага і необхідність залучити європейські кошти на покупку тролейбусів, друга програма пов’язана з реконструкцією системи теплопостачання, його впорядкуванням. І ми бережемо наші фінансово-кредитні ресурси, щоб використати на теплосанацію, повну модернізацію комунального господарства міста в нову систему опалення. Це підготовка до майбутнього комунальному просторі міста. І це справа не одного місяця, не одного року.
Записав Андрій ТРУБАЧОВ