МЕНЮ










10 сiчень 2020 - 09:57

Про діяльність приватної фірми «АС АУДИТ» і ОКВП «Дніпро-Кіровоград»


Впевнений, абсолютній більшості читачів це рішення ні про що не говорить. А тим часом, воно стосується майже половини населення області, яке є споживачем підприємства-монополіста у сфері забезпечення питною водою, – ОКВП «Дніпро-Кіровоград».

Та про все по порядку. Вимушений розпочати здалека, ще з середини 2018 року, коли зазначене підприємство здійснило розрахунки послуги централізованого водопостачання та водовідведення на 2019 рік. Тоді невеличка група громадських активістів виявила низку порушень порядку і процедури здійснення розрахунків тарифів на 2019 рік. Схема неймовірно проста – штучне завищення планових показників обсягів водопостачання та водовідведення, а відповідно – і витрат на їх реалізацію. Як наслідок – завищення тарифів. Наявне порушення вимог нормативних документів, якими встановлено, що плановий показник обсягів водопостачання та водовідведення наступного року повинен враховувати фактичні обсяги споживання води за останніх п’ять років.

Тоді, у 2018 році, до протестного процесу приєдналися активісти декількох громадських організацій. Проблему було винесено на рівень керівництва області. Численні листи, запити та … традиційні тупі відписки. В останньому особливо відзначалось керівництво облдержадміністрації, які в т. ч. готував департамент ЖКГ (директор – Довжук О. В.) До речі, саме вона затверджувала річні плани ліцензійної діяльності ОКВП, в яких щорічно закладалися згадані завищені планові показники обсягів використання води (читай – тарифи). На неодноразових засіданнях постійних комісій Кіровоградської обласної ради у 2018-му та на початку 2019 року, приймались рішення з зазначених проблем. Як правило, рішення заради рішень. Приймались рішення щодо рекомендації Кіровоградській ОДА забезпечити проведення аудиту ОКВП управлінням Східного офісу Держаудитслужби в області, які дивним чином практично закінчувались нічим. Однак, за наполяганням громадських активістів, обласна рада прийняла рішення про проведення незалежного аудиту щодо розрахунків ОКВП тарифів-2019, причому, за кошти самого підприємства.

Переможцем тендеру виявилась місцева приватна аудиторська фірма «АС АУДИТ», директор – М. Г. Ускова. 7 травня 2019 року було укладено відповідний договір. Вартість послуг склала 50 000 грн. Хоча подібні послуги навіть у стольному граді Києві здійснюють за дещо скромніші суми. Численні прохання активістів про присутність їх представників під час проведення аудиту (закон не забороняє), обласне керівництво проігнорувало. Робота аудиторської фірми на підприємстві була організована під покровом таємничості. У зв’язку з чим результати її діяльності заздалегідь були цілком передбачуваними. Однак одразу після одержання інформації щодо вже доволі тривалої роботи «АС АУДИТ» на підприємстві її директору було вручено колективне звернення громадських активістів з переліком аргументів і фактів, які свідчать про порушення законодавства у розрахунках тарифів-2019, їх завищення.

Зміст підсумкового звіту з надання впевненості щодо правильності складання розрахунків тарифів на послуги ОКВП «Дніпро-Кіровоград» на 2019 рік, який було підписано 13.06.2019, може служити для людини, яка дружить з логікою, яскравим свідченням занадто тісної співпраці приватної фірми зі спеціалістами комунального підприємства. Достатньо зазначити, що жодного, хоча б крихітного, недоліку в результаті більш ніж місячної роботи приватною аудиторською фірмою не виявлено. Уже наступного дня, 14.06.2019, на сайті ОКВП з’явилась інформація про те, що «аудиторським звітом підтверджено правильність планових тарифів на 2019 рік, які виносились на обговорення підприємством». Проте після уважного аналізу зазначеного звіту приватної аудиторської фірми «АС АУДИТ» громадська рада при виконавчому комітеті міської ради міста Кропивницького у серпні 2019 року надіслала до органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю цілком обґрунтовану та аргументовану скаргу.

І от нарешті 19 грудня 2019 року на відкритому засіданні ради Аудиторської палати України у складі восьми осіб виявлено, що під час надання послуг приватною аудиторською фірмою «АС АУДИТ» було порушено вимоги ч. 1 ст. 3, ст. 7, ст. 13 Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторської діяльності», а також вимоги параграфів 24 і 69 Міжнародного стандарту завдання з надання впевненості 3000 (Переглянутий) «Завдання з наданням впевненості, що не є аудитом чи оглядом історичної фінансової інформації». Не викликає сумніву, що це рішення ради Аудиторської плати України про притягнення до професійної відповідальності суб’єкта аудиторської діяльності є закономірним і цілком справедливим.

Для одержання хоча б деякого уявлення про хід розгляду рішення ради Аудиторської палати (його можна знайти: https://www.apu.com.ua/2018/10/04/рішення-ради-апу/) слід зазначити серйозний, скрупульозний підхід до розгляду справи цим контролюючим органом. Достатньо зазначити, що, окрім скарги від згаданої громадської ради, радою Аудиторської палати України було уважно розглянуто два листи-відповіді фірми «АС АУДИТ». Не врятувало приватну аудиторську фірму від притягнення до відповідальності ще три(!) додаткових листи-пояснення, в т. ч. два – в день розгляду справи. До того ж, пані М. Г. Ускова особисто була присутньою на цьому відкритому засіданні ради 19 грудня. На жаль, жоден з представників громадської ради на це засідання дістатися не зміг через фінансові проблеми.

А тепер, мабуть, дійшла черга до розгляду проблеми діяльності керівництва ОКВП «Дніпро-Кіровоград» саме через призму наведеного рішення поважного органу – ради Аудиторської плати України. Будь-кому може бути зрозуміло, що, так би мовити, на «зворотньому боці медалі» явних порушень суб’єкта аудиторської діяльності фактично знаходяться порушення законодавства об’єкта його діяльності – ОКВП «Дніпро-Кіровоград», які залишились зовсім не поміченими аудиторами. На численних пресконференціях на місцевих каналах телебачення та у друкованих ЗМІ за безпосередньої участі пана Ілика підкреслюється, що діяльність підприємства грунтується виключно на умовах неухильного виконання чинного законодавства. Що це не зовсім так, за браком газетної площі, наведу лише один приклад.

Після публікації у «Вечірці» матеріалу «Про те, як обласний водоканал типовий договір конкретизував», генеральний директор підприємства Р. І. Ілик надіслав до редакції газети листа («Вечірня газета» від 01.11.2019), яким намагався довести повну відповідність запропонованих ОКВП умов договору з населенням умовам типового договору, передбаченого чинним законодавством. Більш того, він вимагав спростування вказаної інформації, як неправдивої. Нагадую, що пунктом 28 типового договору передбачена сплата неустойки у разі невиконання, не повного, неналежного виконання виконавцем своїх обов’язків. Для її визначення в типовому договорі навіть передбачено прочерк для поставляння розміру відсотків неустойки від суми здійсненого перерахунку вартості послуг. Заповнити прочерк, тобто запропонувати розмір відсотка неустойки повинен був виконавець. Втім, як пояснює сам пан Ілик, зазначений прочерк вони заповнили… виразом «без сплати споживачеві неустойки»(?!). Тим самим порушено не тільки умови типового договору, а навіть вимоги ч. 4 ст. 231 ГК України, яка наголошує: якщо розмір штрафних санкцій у договорі законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором.

Ще важливо зазначити, що порушення законодавства керівництвом ОКВП, які вже давно стали ніби нормою, продовжується і зараз. Так, споживачі, термін повірки лічильників у яких вже закінчився у ІІІ та ІV кварталі 2019 року, одержали СМС-повідомлення з викликом до абонвідділу для отримання повідомлення. При чому, при собі мати не передбачений законодавчо у такому випадку ІДН-код власника помешкання. У разі неявки водоканал погрожує їм «нарахуванням по нормі». В той же час ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», п. 7 Порядку, затверджений постановою КМ України від 08.07.2015 №474, накладає на виконавця зовсім інший обов’язок: не пізніше, ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки інформувати про це споживача шляхом надсилання повідомлення рекомендованим листом. Отаке «ноу-хау» від ОКВП заради примушення споживачів до підписання нового договору зі сплатою за абонпослуги окремо (зараз це поки що 16,69 грн на місяць додатково). Мало хто знає, що у споживачів, зокрема, послуг з водопостачання та з вивезення побутових відходів є право виконати свій обов’язок – укласти новий договір з виконавцем до 01.05.2020. І, до речі, тільки після його підписання оплачувати послуги, згідно з тарифами, затвердженими НКРЕКП або органом місцевої влади після 01.05.2019.

Основні висновки:

1. Якщо врахувати, що предметом завдання з надання впевненості була перевірка приватною фірмою «АС АУДИТ» розрахунків тарифів-2019 на послуги ОКВП, а також те, що громадські активісти своєчасно надали директору цієї фірми вагомі докази завищення цих тарифів, а зазначене завдання було виконано з численними порушеннями та з притягненням виконавця до законодавством визначеної відповідальності, то, напевне, аудитори, ризикуючи втратою своєї репутації, намагалися «прикрити» порушення самого клієнта. А якщо так, то чому? Низький професіоналізм, домовленість чи щось інше? В усякому разі рішення ради Аудиторської плати України фактично підтвердило висновки, заявлені громадськими активістами ще в середині 2018 року про завищення тарифів ОКВП на 2019.

2. Керівництво ОКВП не завжди діє в межах чинного законодавства, до того ж, періодично сплачує штрафні стягнення.

3. Розрахунки тарифів-2020 (понад 37 грн/м3) ОКВП здійснювало за тією ж самою схемою та процедурою, що і тарифів-2019. Тому є реальні підстави для сумніву у їх правомірності, тим паче, що туди було закладено частину витрат, які одночасно увійшли до витрат на абонентські послуги.

4. Згідно з чинним законодавством, висновки ради, на жаль, не можуть вплинути на розмір тарифів житлово-комунальних послуг. Це прерогатива виключно НКРЕКП. Тієї самої, яка приймала рішення щодо застосування сумнозвісної формули «Роттердам+». Саме ця комісія «не помічала» завищення планових обсягів основної продукції ОКВП майже на третину(!) під час розрахунків тарифів у 2014-2016 роках.

Однак є сподівання, що надавачі комунальних послуг, перш за все, посадовці різних гілок органів місцевої влади, зрозуміють, що часи безконтрольності з боку громадськості минають.

Леонід БОБРОВ



Додати коментарі:
Ім’я

E-mail

Домашня сторінка

sty02 sty12 sty01 sty13 sty08 sty07 sty09 sty05 sty00 sty06 



pgt 0.40155 сек. / запитів: 7 / sitemap / Copyright © "Вечiрня газета" 2001-2015
Всі матеріали, розміщенні на сайті "Вечірня газета", є власністю сайту.
Передрук матеріалів тільки за наявності гіперпосилання (hyperlink) на www.vechirka.com.ua