МЕНЮ










15 лютий 2021 - 10:17

От де, люди, наші гроші, гроші за водичку...


або Де зникають кошти, які могли б використати на ремонт водогінних мереж на вулиці Вокзальній у Кропивницькому. І не тільки

Ще у першому півріччі 2020 року за наполяганням ГО обласної спілки шахтарів-інвалідів (що вже само по собі цікаво) управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області провело державний фінансовий аудит діяльності ОКВП «Дніпро-Кіровоград» (далі - ОКВП) за період з 01.01.2017 по 31.03.2020 рр.
(аудиторський звіт від 11.06 2020 р. №11.06-21/1). В той же час це управління здійснило ревізію фінансово-господарської діяльності ОКВП за цей же період (акт від 05.06.2020 р. №11.06-20/3). Якщо дуже коротко, то результати цих перевірок дещо шокують.

Ось лише деякі з численних фінансових порушень:
- витрати під час відновлення викраденого трубопроводу «Холодні ключі – ВНС «Масляниківка» на 593 метри більші, ніж передбачено первинним проектним рішенням на суму 576,84 тис. грн;
- придбання водоочисного обладнання по завищеній ціні на загальну суму
1 154,88 тис. грн;
- завищення вартості будівельних робіт у 2018-2019 роках на загальну суму
1 307,08 тис. грн;
- не перераховано до міських фондів охорони навколишнього середовища
1 348,4 тис. грн;
- несвоєчасне проведення розрахунків, що призвело до штрафних санкцій на суму понад 5 816 тис. грн і т. ін.

Серед основних висновків Держаудитслужби відзначимо такі:
- під час реалізації майже усіх проектів по реконструкції об’єктів цього підприємства за кредитні гроші виявлено значні фінансові порушення;
- значні витрачання кредитних коштів, запозичених у Світового банку на цілі, що не відповідають призначенням, передбаченими проектними рішеннями;
- фінансову діяльність ОКВП за період з 01.01.2017 до 01.03.2020 визнано незадовільною.

Управлінням Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області зазначено, що під час державного фінансового аудиту діяльності ОКВП «Дніпро-Кіровоград» встановлено фактори і недоліки, які негативно вплинули на ефективність фінансово-господарської діяльності підприємства на загальну суму 137 407,44 тис. грн. (Понад 137 мільйонів гривень!!!)

Важливо зазначити, що ще в серпні 2020 року правоохоронні органи відносно ОКВП відкрили кримінальне провадження (номер в ЄРДР 12020120020004641) за правовою кваліфікацією кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України (службова недбалість). За інформацією Управління стратегічних розслідувань в Кіровоградській області, це кримінальне провадження повинно бути долучено до попереднього щодо ОКВП «Дніпро-Кіровоград», внесеного до ЄРДР за номером 12017120003080 від 15.03.2017, за ознаками кримінального порушення, передбаченого ч. 3. ст. 191 КК України (привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем).

Природно, що з ініціативи небайдужих депутатів обласної ради на порядок денний наступного засідання сесії обласної ради було винесено питання звіту генерального директора цього підприємства. Здавалося б, «лёд тронулся». Але попередньо звіт пана Ілика слухали на постійних комісіях обласної ради з питань: ЖКГ, фінансів та власності. Дійство, яке розгорталось на цих засіданнях, заслуговує окремої статті. Достатньо зауважити, що «погоду» в основному визначали члени комісій з числа посадовців минулих років досить високого рангу. Причому деякі з них «мігрували» по всіх трьох комісіях, будучи членами однієї. В результаті практично слухали лише вдало відбудований паном Іликом звіт про свої досягнення, дуже схожий на доповідь керівника часів КПРС, майстерно підготовлений і підкріплений різнокольоровими графіками та цифрами. І жодної згадки про численні порушення, виявлені органом державного фінансового контролю, а тим більш, про кримінальні провадження, з його вуст не прозвучало. Слід зазначити, що генеральний директор вдало використовував недостатність фахових знань, що природно, більшості членів комісій. На нечисленні їхні запитання було дано фахові, але дещо маніпулятивні або такі, які заводять на манівці, а інколи навіть неправдиві відповіді. На диво, все це чомусь залишилось поза увагою більшості присутніх членів комісій, хоча і з різних причин.

Як результат, на розгляд сесії комісії внесли пропозиції і рекомендації, суть яких зводиться до:
- комісією з ЖКГ - діяльність ОКВП визнати задовільною (?);
- питання надання оцінки діяльності керівника ОКВП з порядку денного вилучити;
- звіт генерального директора підприємства взяти до відома;
- рекомендувати ОДА спільно з територіальними громадами опрацювати питання щодо передбачення в місцевих бюджетах субвенцій обласному бюджету для надання фінансової підтримки ОКВП для зменшення його тарифів;
- звернутися до КМ України щодо врахування при внесенні змін до Закону про Держбюджет на 2021 рік збільшення обсягів видатків на субсидії та пільги для оплати житлово-комунальних послуг населенню;
- рекомендувати депутатам обласної ради створити тимчасову контрольну комісію стосовно ефективної економічної діяльності ОКВП та обґрунтування підвищення тарифів на його послуги.

Під час звіту генерального директора ОКВП на сесії обласної ради 26 січня процес заслуховування звіту постійними комісіями практично повторився. Здавалось, що цим райдужним звітом депутатів начебто приспали. Декілька окремих питань із залу, і такі ж самі, як і на комісіях, відповіді, з тим же апломбом. Складалося враження, що більшість депутатів проблеми, яких завдає комунальне підприємство споживачам-виборцям, не цікавлять. Тому обласна рада прийняла рішення, проголосувавши за вищезазначені пропозиції постійних комісій (за винятком двох перших).

А проблем в діяльності ОКВП чимало, і вони залишаються. Аудиторським звітом від 11.06.2020 року зазначено, що підприємство «від основної діяльності отримує збиток, який і до цього часу має постійний характер». І це при регулярних щорічних багатомільйонних бюджетних «вливаннях». За даними Держаудитслужби, підприємство отримало з обласного бюджету: у 2017 році 8,52 млн. грн; у 2018 році - 34,48 млн. грн, що на 8,73 млн. грн. більше, ніж підприємство зазнало збитків, а у 2019 році - 69,54 млн. грн (збитки перевищено на 32,41 млн. грн).

Складається враження, що отримані з бюджету гроші зникають, як у бездонній діжці. Слід зазначити, що збитковість ОКВП та зростання тарифів виникають не тільки з причини інфляції, як стверджує його керівник, а й через хибну фінансову діяльність самого підприємства. Приклад: згідно з постановою НКРЕКП від 17.05.2019 року №757, за порушення ліцензійних умов на ОКВП накладено штраф в розмірі 85 тис. грн і внесено зміни до тарифів ОКВП шляхом їх коригування в бік зменшення на загальну суму майже 29,5 млн. грн. А за невиконання інвестиційних програм на 2018 рік для підприємства внесено зміни до тарифів-2020 з урахуванням їх зменшення на загальну суму 18,6 млн. грн. Причому інвестиційні програми не виконуються ОКВП майже щорічно.

Друга основна причина збитків – безконтрольна діяльність цього підприємства. Наприклад, за шість років, відколи ОКВП отримало майже півмільярда гривень кредитних грошей Світового банку, обласна влада не спромоглася залучити орган державного фінансового контролю до перевірки доцільності й ефективності їх використання. Цьому сприяє і нинішня незрозуміла система управління, а значить - і контролю за цим комунальним підприємством обласної власності. Рішенням обласної ради від 29.09.2006 року № 61 департаменту ЖКГ облдержадміністрації, зокрема, було надано право забезпечувати галузеву політику ОКВП. І це в той час, коли ст. 42 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» наголошує: «Структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій здійснюють керівництво галузями управління, несуть відповідальність за їх розвиток». При тому, що ст. 43 Закону України «Про місцеві адміністрації» надає право обласній раді вирішення питань щодо передачі в управління об’єктів спільної власності територіальних громад, які перебувають в управлінні обласної ради. Тобто замість передачі ОКВП в управління департаменту ЖКГ ОДА останньому надано право, яке й так передбачене законом. А з урахуванням того, що положення про департамент ЖКГ ОДА передбачає лише забезпечення галузевої політики (дещо аморфне і малозрозуміле поняття), нинішнє керівництво цього департаменту практично самоусунулось від функцій контролю. І наостанок, положенням про профільну постійну комісію обласної ради з питань власності також фактично не передбачено функції управління та контролю. Тобто виходить, як у тій приказці, коли дитя «у семи няньок - без ока». Можливо, саме тому при порівнянні структур тарифів ОКВП з аналогічними підприємствами держави виявиться, що причина наших, майже найвищих в Україні, тарифів не зовсім у 120-кілометровому водогоні.

Сподівання на те, що ця контрольна комісія (у тому складі, проект якого вже існує) скрупульозно, фахово та неупереджено проведе аналіз фінансово-господарської діяльності та знайде шляхи зниження тарифів ОКВП без залучення спеціалістів і представників громадськості, є примарними. Свіжий приклад неготовності більшості складу постійних комісій новообраної обласної ради до глибокого опрацювання важливих питань водопостачання міст області є дуже показовим.

Залишаються відкритими дуже важливі питання. Перше. Приведення системи управління обласним комунальним підприємством до вимог чинного законодавства. Друге. Питання прозорості використання ОКВП бюджетної фінансової підтримки для зменшення його тарифів для споживачів області. Хто фахово, конкретно, а головне - неупереджено буде контролювати цей процес?

Чи як завжди?..

Леонід БОБРОВ



Додати коментарі:
Ім’я

E-mail

Домашня сторінка

sty02 sty12 sty01 sty13 sty08 sty07 sty09 sty05 sty00 sty06 



pgt 0.41942 сек. / запитів: 7 / sitemap / Copyright © "Вечiрня газета" 2001-2015
Всі матеріали, розміщенні на сайті "Вечірня газета", є власністю сайту.
Передрук матеріалів тільки за наявності гіперпосилання (hyperlink) на www.vechirka.com.ua