МЕНЮ










5 вересень 2016 - 10:45

Їхній орієнтир – оновлена школа зі сталими традиціями


За результатами цьогорічного зовнішнього незалежного оцінювання міське управління освіти оприлюднило рейтинг загальноосвітніх навчальних закладів Кропивницького. Лідирує в ньому гімназія нових технологій навчання, слідом за нею – Кіровоградський колегіум і гімназія імені Тараса Шевченка.
Щоб дізнатися про секрети їх успіху та розповісти про них нашим читачам, "ВГ" звернулася до керівників міських переможця та призерів ЗНО-2016 Любові Краснової, Олени Максимової і Галини Войної з такими запитаннями:
1. Якими є передумови успіху навчального закладу, очолюваного вами, у цьогорічному ЗНО?
2. У чому полягають особливості школи, якою ви керуєте, її відмінності від інших?
3. Як ви ставитесь до нової шкільної реформи?
4. Що, на вашу думку, варто взяти до оновленої школи зі "старої" (ідеї Сухомлинського, Макаренка тощо)?
5. Що саме в теперішній школі слід змінити?
Любов Краснова, директор гімназії нових технологій навчання
1. Причина успіху нашої гімназії в цьогорічному ЗНО полягає в багаторічній плідній праці педагогічного колективу. На запитання щорічного моніторингу "Що допомагає вам у підготовці до ЗНО?" наші учні надали такі відповіді: учитель школи і шкільна програма; учитель-репетитор, програма ЗНО; самоосвіта; курси при ВНЗ (очні, заочні), які додавали певні бали до вступних; участь у МАН, предметних олімпіадах.
2. Педагогічна концепція гімназії базується на уявленні про учня як про суб’єкта навчально-пізнавальної діяльності, ширше – як суб’єкта власного творчого саморозвитку. При такому підході основним завданням педагога є не навчання учня (у традиційному розумінні), а формування в нього здатності до самостійного набуття знань і розвитку практичних компетенцій.
Наші вчителі розуміють педагогічний процес як органічне поєднання світоглядно-орієнтовного навчання з контрольовано-керованою самостійною навчально-пізнавальною діяльністю з інтенсивно поглибленим навчанням. Головними девізами запропонованої ідеології є такі: дорогу подолає той, хто пізнає; максимум творчої самостійної пізнавальної діяльності учня.
Основні принципи і положення, закладені в концепції гімназії, передбачають насамперед повагу до учня як до особистості з великим творчим потенціалом, який має бути пробудженим до життя, отже, максимально задіяним у процес навчально-пізнавальної діяльності. Наші козирі – комплексна технізація, насамперед, комп’ютеризація педагогічного процесу; перевага самостійної творчої роботи над аудиторною при безпосередній участі вчителя; запровадження сучасних навчальних технологій, найкращі педагогічні досягнення; регулярний багатовимірний контроль, переважно шляхом тестування; запровадження нового підходу до добору навчального матеріалу і планування змісту навчально-пізнавальної діяльності, покликаного забезпечити її комплексність, цілісність, інтегративність і, як результат, гармонійний інтелектуально-духовний розвиток дитини; орієнтація на світоглядне навчання на противагу традиційному описовому фактологічному навчанню; використання принципу контрастивності (ґрунтовна підготовка з профільної спеціалізації у поєднанні з додатковою підготовкою з концептуально-протилежного вузького профілю).
Важливими також є постійний творчий пошук, погляд на навчально-пізнавальну діяльність як на динамічний експериментальний процес; фактори мотивації та підтримання високого кваліфікаційного статусу педагогів, у тому числі шляхом ротації, а також спеціалізована підготовка педагогів, матеріально-моральне заохочування їх, допоміжного персоналу і учнів.
У результаті всього сказаного всі випускники гімназії вступають до ВНЗ, кожен третій наш випускник – медаліст, у закладі створено шкільний телевізійний центр, який містить відеопідручники і відеоенциклопедії (авторські доробки), і дитяче телебачення (телекомпанія "Око").
Окремо слід сказати про участь гімназистів у всеукраїнських і міжнародних конкурсах та фестивалях, а це – більше десятка різноманітних заходів творчої молоді України і світу (за останні десять років наші учні близько сорока разів їздили на фестивалі в Україні та десять – за кордон, у європейські країни Шенгенської угоди). У гімназії існує клуб "Маршрут вихідного дня". Протягом десяти років учні з батьками та педагогами здійснили близько ста подорожей! Відвідали 48 музеїв, національних парків, заповідників. Побували в Києві, Одесі, Харкові, Полтаві, Миколаєві, Львові, Донецьку, Луганську, Кривому Розі, Мукачевому, Береговому, Моршині, Трускавці, Умані, Світловодську, Олександрії, Кременчуці, Чигирині, Чернігові, Ніжині, Суботові, Розумівці, Бовтишці, Пирогові. А ще були екскурсії до Польщі, Австрії, Угорщини, Чехії та Словаччини.
3. До змін в освіті ставлюсь позитивно. Уже давно потрібно змінювати школу, осучаснювати її.
4. Ідеї Сухомлинського і Макаренка – вічні, особливо сьогодні, але час диктує новітні технології.
5. Ми чекаємо змін. Гімназія проводила дослідницько-експериментальну роботу в межах державної соціальної програми "Школа майбутнього". Ми моделювали відкриту соціально-педагогічну систему "Школа майбутнього" в нашому місті. Тому розмова на дану тему заслуговує окремого розгляду.
Олена Максимова, директор Кіровоградського колегіуму
1. Причина нашого успіху в цьогорічному ЗНО – правильно обрана стратегія підготовка учнів до ЗНО, високий фаховий рівень педагогічного колективу та любов до своєї роботи.
2. Наш заклад – єдиний в місті колегіум, який передбачає вивчення всіх навчальних предметів на академічному рівні. З 1963 року існує як школа з поглибленим вивченням англійської мови, а з 2003-го має статус навчально-виховного комплексу. Профіль навчання – філологічний (англійська мова). Кіровоградський колегіум має свої сталі традиції, наступного року йому виповниться 110 років. У нас панує атмосфера любові та порозуміння між вчителями, батьками, учнями.
3. Зміни в освіті потрібні, тому що життя сучасного суспільства вимагає від випускників зовсім інших компетентностей, ніж п’ять років тому. Життя стрімко змінюється, змінюються й вимоги до якісної освіти, але, на жаль, реформи в освіті відбуваються дуже повільно. Та завдяки педагогам, які працюють в інноваційному просторі, вони неминучі.
4. Спадок Сухомлинського – це, звичайно, те, без чого важко уявити працю педагога взагалі і освіти в цілому. Ідеї гуманної педагогіки дуже актуальні в сучасному освітньому просторі.
5. Можна багато говорити про нові реформи. Але поки держава не зверне увагу на вчителя і не вкладатиме кошти в сучасне обладнання шкіл, про реформування освіти навіть не йтиметься.
Галина Война, директор гімназії імені Тараса Шевченка
1. ЗНО запроваджено в Україні з 2008 року. І кожен рік гімназія ім. Т. Шевченка демонструє високий рівень підготовки учнів до складання ЗНО (можна відстежити статистику: щороку ми – у трійці найкращих). А ось зарахування результатів ЗНО як результат ДПА (державна підсумкова атестація) проходить другий рік поспіль. Це – серйозний іспит для всіх навчальних закладів України. Торік ЗНО зараховували як ДПА тільки з української мови, і наш навчальний заклад посів перше місце за результатами ЗНО. Цього року випускники складали два екзамени у формі ЗНО (українську мову і математику або історію України на вибір). Думаю, що в недалекому майбутньому на випускників чекає і складання іноземної мови у формі ЗНО. Перше місце в рейтингу серед навчальних закладів з української мови торік нас не здивувало, бо гімназія Т. Шевченка – заклад нового типу з поглибленим вивченням української та англійської мов. Наші класи поділено на підгрупи, що дає вчителеві більше можливостей для варіювання форм і методів навчання. Тому було б дивно, якби наші випускники не демонстрували високих результатів.
А от цей рік був складнішим: по-перше – тривалі канікули, карантини, перевантаження при надолуженні пропущених тем, ще й кінець навчального року для 11-х класів на початку травня! Ми дуже хвилювалися, адже два предмети (математика й історія України) не є профільними для нас. Із 15 заявлених претендентів на отримання золотих медалей наші випускники підтвердили 2. Найкращий результат в місті, найбільша кількість золотих медалістів. Оце результат! Ми пишаємося нашими випускниками і вчителями, які можуть навчатися і навчати якісно! Причина одна – мотивований на подальше навчання учень і високопрофесійний учитель.
2. Гімназії, ліцеї, колегіуми – це все заклади нового типу. Для цих навчальних закладів робочі плани передбачають до 15 відсотків варіювання на користь профільних предметів + заклади нового типу мають право поділу класів при вивченні окремих предметів + високопрофесійні учителі + мотивовані на навчання учні + турботливі батьки, які допомагають нам втілювати в життя наші інновації – ось і всі особливості.
3. Реформа – це дуже серйозно! Думок може бути багато: запроваджувати новації – справа дуже важка і відповідальна. З ідеологією минулого будувати майбутнє неможливо! Нам вкрай потрібно всім чітко усвідомлювати, до чого ми маємо прагнути. Відчути відповідальність за майбутнє і крок за кроком будувати по цеглинці нову школу, нову державу. Педагогічному колективові, який я очолюю, дуже подобається застосовувати новації. У нас їх багато, нам усім цікаво їх упроваджувати. Тому ми до реформування готові.
4. Зі здобуттям українською державою незалежності розвиток педагогічної думки неможливо уявити без творчого доробку видатних українських педагогів. Віддаю велику шану Василеві Сухомлинському, але більше до вподоби мені Григорій Ващенко – видатний український педагог, психолог, фахівець із дидактики та національного виховання. Якщо зануритися в його праці, то будь-хто відкриє для себе весь педагогічний інструментарій з навчання та виховання молодого покоління. Він сучасний сьогодні, як і 100 років тому. А вихованню духовності (якої нині великий дефіцит) приділено дуже багато уваги. Взагалі Україна – дуже багата держава на видатних особистостей у будь-якій галузі. Тому неможливо щось взяти конкретне (з минулого) і перенести в сьогодення – потрібно читати, думати, модернізувати і виховувати на найкращих традиціях.
5. Реформа в освіті давно назріла. Її не потрібно боятися. Дуже багато зараз є критиків, які самі нічого путнього не створили. Дуже легко знаходити недоліки в новому тому, що не видно переконливих результатів. А ще багато хто хоче, щоби за них усе зробили і дали вказівки, як працювати – так легше, відповідальність же не на їхніх плечах. Віддаю належне міністрові освіти і науки України Лілії Гриневич: я була її студенткою, коли навчалася в магістратурі в Києві, особисто знайома з Лілією Михайлівною. Торік вона була в гостях у нашій школі, спілкувалася з педагогічним колективом. Креативна і розумна, пройшла життєвий шлях від учителя до міністра, переконлива і впевнена в тому, що вона впорається з такою важкою справою як реформування цілої системи. Тільки сліпі і глухі не розуміють того, що зміни потрібно починати із себе! Ось це і потрібно змінювати – себе, свої переконання, форми і методи, підходи до навчання, виховання. Підкреслюю, потрібно думати, аналізувати, передбачати результат, навчитися мислити стратегічно – на 10 – 20 років наперед.
На початку нового навчального року бажаю всім освітянам і управлінцям системи освіти здоров’я, бажання ростити і виховувати молоде покоління на найкращих українських традиціях. Слава Україні!
Записав Юрій ЛІСНИЧЕНКО
Фото Олега ШРАМКА



Додати коментарі:
Ім’я

E-mail

Домашня сторінка

sty02 sty12 sty01 sty13 sty08 sty07 sty09 sty05 sty00 sty06 



pgt 0.59285 сек. / запитів: 7 / sitemap / Copyright © "Вечiрня газета" 2001-2015
Всі матеріали, розміщенні на сайті "Вечірня газета", є власністю сайту.
Передрук матеріалів тільки за наявності гіперпосилання (hyperlink) на www.vechirka.com.ua